5 års jubileum for Norwegian Digital Travel Conference

NorwegianDTC jubileum

I år markerer vi 5 års jubileum for Norwegian Digital Travel Conference i Kristiansand. Det startet med et behov og ønske om å skape en digital møteplass for reiselivsbransjen. I 2013 var det flere digitale møteplasser i Norge, men ingen arenaer som hadde et fokus på å adressere de utfordringer og muligheter som gjaldt spesielt for reiselivet.

Med utgangspunkt i hvordan man jobber med digitalt eierskap og synlighet i næringsklyngen Arena Usus og Visit Sørlandet (nå heter vi USUS AS) inviterte vi til den første Norwegian Digital Travel Conference høsten 2013. Først og fremst ønsket vi å invitere de store internasjonale «spillerne» slik at vi kunne få førstehånds innblikk og læring fra TripAdvisor, Facebook og Google. Videre ville vi skape en arena hvor bedrifter og destinasjonsselskap fikk innsikt i trender og ny teknologi som har og vil få betydning for hvordan man må jobbe i egen virksomhet for å møte morgendagens marked og gjester. Med god sørlandsk beskjedenhet tror jeg vi kan si at vi har lykkes med våre målsettinger :).

Vi gleder oss masse til årets konferanse, og det er faktisk ganske stas å markere 5 års jubileum!

Hva står på programmet i 2017?

Siden oppstarten i 2013 har vi hatt invitert «verden til Norge» og «Norge til verden» gjennom å presentere topp internasjonale og nasjonale foredragsholdere, praktiske case og «how-to» workshops. Den digitale utviklingen går i et forrykende tempo, og det er krevende å henge med. Vi har fått mange og gode tilbakemeldinger og innspill fra deltakerne på konferansene gjennom årene, og vi bruker dette aktivt når vi bygger opp program for konferansen.Det er ingen tvil om at det har skjedd mye på 5 år i det digitale reiselivslandskapet. Ting som i 2013 fremsto som «far out» er plutselig en del av hverdagen vår i 2017 .

På Norwegian Digital Travel Conference 2017 har vi som målsetting at deltakerne skal ta med seg hjem:

  • praktisk «how-to» kunnskap: læring og kunnskap som man kan ta i bruk når man kommer hjem
  • innsikt i trender og fremtidsbilder: hvordan vil hverdagen i min virksomhet ut om få år (eller allerede i morgen)? Teknologisk og digital innovasjon som i lynfart går fra uvirkelige fremtidsbilder til hverdagskost.
  • internasjonale og nasjonale case og eksempler: erfaringer og læring fra andre bedrifter på hvordan de jobber med teknologi, digitalisering og sosiale medier.

I forbindelse med 5 års jubileet gjør vi også noen små «twister» som er verdt å merke seg:

  • Konferansen skal i år være på Kristiansand Kongressenter. Kongressenteret åpnet i januar 2017, og har et fantastisk bra scene, skjerm, lyd og lysanlegg. Samt masse tumleplass. Stedet ligger midt i sentrum (kun et steinkast fra fjorårets arena på Scandic Bystranda). Det er gangavstand fra alle hotellene i sentrum.
  • Innovasjon Norge/Visit Norway vil i løpet av tidlig høsten 2017 lansere ny nasjonal digital strategi. Reiselivsdirektør Bente Holm i Innovasjon Norge kommer på konferansen, vi skal jo helt klart ha dypdykk i hva og hvordan vi sammen skal jobbe med den nye strategien.
  • Det blir parallelle og repeterende spor gjennom konferansen: tilbakemeldinger fra fjorårets deltakere var at de gjerne skulle fått med seg mange flere workshop, og at det var synd at feks en workshop på formiddagen ikke ble repetert på ettermiddagen. Dette gjør vi noe med i år: alle de 4 parallelle sporene vil bli repetert dag 1 og dag 2. Noe som betyr at dersom du er interessert i å lære om både film/livestream og for eksempel lære med om bevegelsesdata i reiselivet, så kan du få med deg begge to.
  • Praktiske og relevante bedriftscase: det er inspirerende og ikke minst lærerikt å høre hva andre bedrifter gjør og erfaringer de har å dele. Vi har invitert både nasjonale og internasjonale bedrifter fra reiseliv-, kultur og opplevelsesnæringen til å presentere hvordan de jobber med teknologi og digitale kanaler.
  • Film/livestream: ja, dette blir garantert et tema. Vi ser at de siste par årene så har film og livesendinger blitt mer og mer viktig både for å skape engasjement og reach i sosiale medier. Hva funker og hva må til? Praktisk workshop med «how to» koblet opp mot fakta og forskning på hva, hvem og hvordan lykkes med bruk av film og livesending.

Dette er bare noen stikkord om hva som kommer på programmet i 2017. Vi kan love det blir bra. Og vi kan love det blir mye nyttig «ta med hjem og gjør det sjøl».

Beste hilsen

Heidi Sørvig

leder USUS AS

 

Share: Pinterest

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

  • Navn *
  • Website