Nordic Choice Hotels øker direktebookinger og inntekter vesentlig ved hjelp av attribusjon

Clarion Hotel Ernst Foto: Peder Austrud

Ved hjelp av maskinlæring og automatisering har Nordic Choice Hotels en solid økning i antall direktebookinger og økte inntekter og ROAS fra søkeordskampanjer på Google. Metoden heter attribusjon, og på Norwegian Digital Travel Conference får vi høre mer om dette både fra Lisa Farrar fra Nordic Choice Hotels og et helt eget dybdesspor om attribusjon dag 2 ved Bente Sollid Storehaug fra Wizaly.

Foto: Peder Austrud/VisitSørlandet

Hva er attribusjon?

Kort fortalt er attribusjon en metode for kartlegge ulike digitale kontaktpunkters “bidrag” til en konvertering (et kjøp, en påmelding, etc.). Attribusjon gir et mye mer nyansert og korrekt bilde av en bedrifts markedsføringstiltak på tvers av kanaler og enheter, sammenlignet med “siste-klikk”-metoden som benyttes av mange bedrifter. Å jobbe ut i fra en «siste-klikk» metode kan føre til analyser som ikke nødvendigvis gir et riktig bilde av de ulike kanalenes reelle bidrag til konverteringen. Attribusjon tar i bruk avansert maskinlæring/kunstig intelligens og automatisering for å gi deg innsikt og mulighet for å plassere markedskronene dine der det gir mest effekt.

 45% økning i generiske søkeordskampanjer

Lisa Farrar - Norwegian Digital Travel ConferenceNordic Choice Hotels har et eget selskap kalt eBerry, ledet av Lisa Farrar, som siden 2016 har jobbet aktivt med digitalisering og hvordan forbedre hvordan gjestene booker, reiser og samhandler med Nordic Choice Hotels. De har høye ambisjoner og mål om å være «best i klassen» og levere sømløse og bekymringsfrie opplevelser for gjestene. I følge en artikkel på Google Think har Nordic Choice Hotels fått gode resultater ut av å bruke attribusjon og automatisering som metode:

  • 45% økning i inntekter fra generiske søkeordskampanjer (type hotell Oslo, ikke merkevaresøkeord)
  • 22 % bedre ROAS (return on ad spend) på generiske søkeordskampanjer
  • gjennomgående økte inntekter i alle kanaler

Og de ser også at ved å jobbe på denne måten har det ikke bare gitt gode resultater i søkemotormarkedsføring, men det har også frigjort tid til andre viktige oppgaver. Med maskinlæring som jobber automatisk, kan teamets hoder jobbe mer konsentrert med strategi og analyse.  Les hele artikkelen på Google Think her.

Lisa Farrar holder foredraget «Bold ideas and badass determination» dag 1 på Norwegian Digital Travel Conference der hun vil snakke generelt om satsingen på ny teknologi i Nordic Choice Hotels.

Dybdespor om attribusjon 26.september

Bente Sollid Storehaug - NorwegianDTCDag 2 får du muligheten til å dykke ned i et 3-timers dybdespor om attribusjon, og virkelig lære hva dette er og hva det dreier seg om. Da kommer Bente Sollid Storehaug til konferansen. Bente regnes som en av Norges fremste IT-kvinner og er nordisk leder av selskapet Wizaly som tilbyr et avansert verktøy for å jobbe med attribusjon.

Bente vil vise hvordan avansert maskinlæring benyttes til å predikere ulike scenarioer og strategier i markedsføringen. Tidligere var dette kostbare, manuelle modelleringer. Nå kan annonsørens historiske attribusjonsdata og sanntidsdata gi avanserte beregninger ved hjelp av få tastetrykk. Hvor mye vokser omsetningen om vi øker markedsbudsjettet med 30 prosent? Hva skjer om vi kutter ut Facebook? Hvor kommer de beste kundene våre fra?

Ditto, hva skjer med antall konverteringer, nye kunder om budsjettet reduseres? Hvordan kan markedsførere bruke data i digital forretningsutvikling? Kort og godt; innsikt trumfer intuisjon. Avansert dataanalyse bedrer treffsikkerheten og øker avkastningen.

Attribusjon er teknologi for digitalt modne selskaper, men Bente viser eksempler og formidler dette ut fra en markedsmessig og kommersiell forståelse. Bente er også kjent for å forklare avanserte teknologier på en forståelig måte. Dette dybdesporet gir deg et godt innblikk i hvordan salg og markedsføring smelter sammen til en og samme disiplin i digitale kanaler.

Og har du først begynt å jobbe med attribusjon er det ingen vei tilbake!

 

Share: Pinterest

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

  • Navn *
  • Website