Program 2018

Vi jobber med å sette sammen et fantastisk program for Norwegian Digital Travel Conference 2018!

Se foredragsholdere 2018 for navn som slippes fortløpende 🙂

  • Dag 1
    25. september
    09:00 - 10:00
    Registrering
    10:00 - 10:15
    Velkommen
    Vi er stolte over å ønske velkommen til 5-års jubileet til Norwegian Digital Travel Conference!
    Emil Spangenberg - Norwegian Digital Travel Conference
    10:15 - 10:45
    Keep calm and carry on (and on, and on, and on)

    Emil Spangenberg - Frame & Works

    Med utgangspunkt i nyere tids mediebårne virkelighet og de seneste års store digitale tendenser og forandringer i reiselivet, vil Emil Spangenberg på underholdende og provoserende vis, ta tilhørerne med gjennom en rekke helt sentrale punkter for å lykkes med kommunikasjonen og markedsføringen i dag. Et av dem er fx. å slappe mer av – ta seg bedre tid, og holde fokus i lengre tid enn bare en sesong.
    Les mer om Emil Spangenberg
    Lisa Farrar - Norwegian Digital Travel Conference
    10:45 - 11:15
    Bold ideas and badass determination


    Lisa Farrar - eBerry/Nordic Choice Hotels

    Nordic Choice Hotels is no ordinary hotel company, it has ambitions to be bold, daring and challenge the status quo. They have a vision to create the worlds best customer journey, and change the way we live, having an impact way beyond the hotel experience.

    Come and listen to Lisa Farrar share the story of the company’s way to become a global leader and innovator in the travel industry. She will share insights in their most recent elaborations with Artificial Intelligence, Augmented Reality and Blockchain, as well as how you create a company culture that not only allows failure, but actively encourage it.
    Read more about Lisa Farrar
    Per Arnstein Aamot og Elisabeth Drange Tønnessen - NorwegianDTC
    11:15 - 11:45
    Innsikt eller instinkt

    Dyreparken i Kristiansand

    Dyreparken i Kristiansand har de siste årene jobbet målrettet med å ta i bruk ny teknologi for å skaffe seg bedre innsikt i hvordan gjestene bruker parken. Dette begynner nå å høste frukter i form av at både drift og gjesteopplevelser kan optimaliseres på en annen måte enn tidligere.

    Les mer om Per Arnstein Aamot og Elisabeth Drage Tønnessen.

    4 parallelle spor fra 12:45-16:00

    Pause ca 14:15

    Astrid Valen-Utvik - NorwegianDTC
    12:45 - 16:00

    Spor A: Slik jobber du strategisk og målrettet med Facebook og Instagram - både betalt og ubetalt
    Astrid Valen-Utvik

    Slik jobber du strategisk og målrettet med Facebook og Instagram - både betalt og ubetalt

    Denne workshopen hjelper deg å forstå hvorfor vi må forholde oss annerledes til kommunikasjon i sosiale medier, enn vi gjør i andre tradisjonelle kanaler, og du får forklart konkret og praktisk hva den mye omtalte algoritmeendringen til Facebook faktisk betyr. Her starter vi med de strategiske tankene vi legger til grunn for vår tilstedeværelse på Facebook og Instagram, viser konkrete eksempler på god og dårlig kommunikasjon, og ender opp i tankegods som hjelper deg avgjøre om du skal bruke annonsekroner på Facebook / Instagram, og i så fall; på hvilke innlegg og på hvilken måte. Dette er en workshop hvor du vil gis oppgaver underveis, slik at du kan sitte igjen med noe konkret du kan ta med tilbake til jobben din, og implementere med en gang. Det printe ulike skjemaer og maler i forkant, slik at du kan fylle ut og ha med deg tilbake.

    Les mer om Lars Eirik Eide - NorwegianDTC
    12:45 - 16:00

    Spor B: Chatbot på 1-2-3
    Lars Eirik Eide, Newslab

    En chatbot er et dataprogram som mennesker, i større eller mindre grad, kan ha en dialog med – ofte gjerne via chat-tjenester som feks Facebook messenger. Å ha en chatbot på Facebook-messenger kan være relevant for både store og små aktører, det viktigste er å finne den gode ideen på hvordan du med en automatisert chatbot kan løse et problem eller tilføre ekstraverdi til dine gjester/kunder.

    Dybdesporet tar for seg følgende spørsmål:
    -Hva er en bot?
    -Hva kjennetegner de som bør vurdere bot?
    -Strategi for bot
    -Hvordan lager du en bot?
    Målsetningen med dybdesporet er at du etter skal kunne starte byggingen av egne chatbots med en gang. I tillegg til gjennomgangen får du en oppsummering/manual fra dybdesporet med tips, triks og oppskrifter slik at du lettere kan fortsette arbeidet når du kommer hjem.

    BONUS! Oppfølging etter konferansen
    Vi viderefører suksessen fra fjorårets videoworkshop, der deltakerne får tilgang til en lukket Facebook-gruppe i etterkant av konferansen. Lars/Newslab og andre deltakere fra konferansen blir tilgjengelig i én uke for spørsmål og sparring rundt konkrete bot’er dere er i gang med å lage. Her kan du teste ut ideer og spørre om alt du måtte lure på om chatbots.

    Les mer om Lars Eirik Eide, Newslab
    Erik Svensrud - Norwegian Digital Travel Conference
    12:45 - 16:00

    Spor C: Fra flaks til peiling - bevegelsesdata i reiselivet
    inFuture, Agderforskning mfl

    Erfaringer og resultater fra forskningsprosjektet INSITE mm.
    Mer info kommer.
    12:45 - 16:00

    Spor D:Hvordan selge mer med mindre lister? Epostmarkedsføring med kunden i førersetet
    Nina Furu, Webgruppen

    Epostmarkedsføring gjort riktig har fortsatt stor effekt – også i 2018. Nina tar oss gjennom et dybdespor i epostmarkedsføring der vi ser på:

    - inbound marketing som markedsstrategi mot 2020
    - 5 automatiserte eposter som er pengemaskiner når du gjør dem riktig
    - GDPR-tilpassede skjemaer, taktikker og tiltak
    Les mer om Nina Furu, Webgruppen
    Alex Hunter - NorwegianDTC
    16:15 - 17:00
    The Art & Science of WOW

    Alex Hunter

    The customer landscape has changed forever.
    New businesses unencumbered by antiquated systems, processes and people are in the process right now of disrupting your industry, engaging your clients and customers, and reimagining your product. Key to survival in this brave new world is the importance of evolving your brand and client/customer experience. Highlights of the session include:
    – Understanding that the winners in 2018 will be those who forget the transaction and focus on the relationship. – That the key to success is understanding the emotional connection customers have with brands. – All the wonderful data that we collect can be used to create powerful individual experiences. – Tiny gestures and acknowledgements can have a huge impact on customer loyalty but also positively affect the bottom line. – Brand consistency across all customer touchpoints creates a unified experience and removes potential «weakest links» in customer experience. – You have a community, you just might not call it that. And they are hugely powerful.

    Read more about Alex Hunter.
    Tina Kjerland - NorwegianDTC
    17:00 - 17:15
    Fra 5- til 100 000 på to år

    Tina Kjerland - Hardanger Fartøyvernsenter

    Facebooksiden til Hardanger fartøyvernsenter har en formidabel rekkevidde. Hvordan har det lille museet gått fra 5000 følgere på Facebook i 2016 til over 100 000 følgere nå i 2018? Hva har de gjort for å få det til?

    Facebook: www.facebook.com/fartoyvern
    Tord Baklund - NorwegianDTC
    17:15 - 17:30
    Bak kamera på virale suksesser
    VisitOSLO har siden fjorårets filmprosjekt «The Great Escape» lansert flere nye filmer som både har fått mye oppmerksomhet OG vunnet diverse priser. Det er imidlertid ikke alltid så lett å lage film… Tord Baklund tar oss med på en reise bak kamera på suksessene.
    19:00 - -
    Party!
    Uformell og hyggelig sammenkomst og middag på nye Radisson Blu Caledonien i Kristiansand! Mat, drikke, musikk og lystig lag.

    Info og påmelding
  • Dag 2
    26. september
    09:00 - 09:15
    God morgen
    Katrine Mosfjeld - Norwegian Digital Travel Conference
    09:15 - 09:45
    Siste nytt fra Visit Norway

    Katrine Mosfjeld

    Katrine Mosfjeld er Digital Marketing Director VisitNorway hos Innovasjon Norge. Mer info kommer.

    09:45 - 10:15
    TBA

    4 parallelle spor fra 10:30-14:15

    Lunsj kl 12:00

    Astrid Valen-Utvik - NorwegianDTC
    10:30 - 14:15

    Spor A: Slik jobber du strategisk og målrettet med Facebook og Instagram - både betalt og ubetalt
    Astrid Valen-Utvik

    Denne workshopen hjelper deg å forstå hvorfor vi må forholde oss annerledes til kommunikasjon i sosiale medier, enn vi gjør i andre tradisjonelle kanaler, og du får forklart konkret og praktisk hva den mye omtalte algoritmeendringen til Facebook faktisk betyr. Her starter vi med de strategiske tankene vi legger til grunn for vår tilstedeværelse på Facebook og Instagram, viser konkrete eksempler på god og dårlig kommunikasjon, og ender opp i tankegods som hjelper deg avgjøre om du skal bruke annonsekroner på Facebook / Instagram, og i så fall; på hvilke innlegg og på hvilken måte. Dette er en workshop hvor du vil gis oppgaver underveis, slik at du kan sitte igjen med noe konkret du kan ta med tilbake til jobben din, og implementere med en gang. Det printe ulike skjemaer og maler i forkant, slik at du kan fylle ut og ha med deg tilbake.

    Les mer om Lars Eirik Eide - NorwegianDTC
    10:30 - 14:15

    Spor B: Chatbots på 1-2-3
    Lars Eirik Eide - Newslab

    En chatbot er et dataprogram som mennesker, i større eller mindre grad, kan ha en dialog med – ofte gjerne via chat-tjenester som feks Facebook messenger. Å ha en chatbot på Facebook-messenger kan være relevant for både store og små aktører, det viktigste er å finne den gode ideen på hvordan du med en automatisert chatbot kan løse et problem eller tilføre ekstraverdi til dine gjester/kunder.

    Dybdesporet tar for seg følgende spørsmål:
    -Hva er en bot?
    -Hva kjennetegner de som bør vurdere bot?
    -Strategi for bot
    -Hvordan lager du en bot?
    Målsetningen med dybdesporet er at du etter skal kunne starte byggingen av egne chatbots med en gang. I tillegg til gjennomgangen får du en oppsummering/manual fra dybdesporet med tips, triks og oppskrifter slik at du lettere kan fortsette arbeidet når du kommer hjem.

    BONUS! Oppfølging etter konferansen
    Vi viderefører suksessen fra fjorårets videoworkshop, der deltakerne får tilgang til en lukket Facebook-gruppe i etterkant av konferansen. Lars/Newslab og andre deltakere fra konferansen blir tilgjengelig i én uke for spørsmål og sparring rundt konkrete bot’er dere er i gang med å lage. Her kan du teste ut ideer og spørre om alt du måtte lure på om chatbots.

    Les mer om Lars Eirik Eide, Newslab
    Erik Svensrud - Norwegian Digital Travel Conference
    10:30 - 14:15

    Spor C: TBA (INSITE mm)
    inFuture, Agderforskning mfl

    Erfaringer og resultater fra forskningsprosjektet INSITE mm.
    Mer info kommer.
    Bente Sollid Storehaug - NorwegianDTC
    10:30 - 14:15

    Spor D: Attribusjon – avansert optimalisering av medieinvesteringer
    Bente Sollid Storehaug - Wizaly

    Attribusjon er algoritmisk teknologi som blant annet årsaksforklarer hvilke medieinvesteringer som leder til omsetning og tilvekst av nye kunder. Her ser man ikke bare på siste klikk, men på hele kundereisen fram til en konvertering.

    Bente vil også vise hvordan avansert maskinlæring benyttes til å predikere ulike scenarioer og strategier i markedsføringen. Tidligere var dette kostbare, manuelle modelleringer. Nå kan annonsørens historiske attribusjonsdata og sanntidsdata gi avanserte beregninger ved hjelp av få tastetrykk. Hvor mye vokser omsetningen om vi øker markedsbudsjettet med 30 prosent? Hva skjer om vi kutter ut Facebook? Hvor kommer de beste kundene våre fra?

    Ditto, hva skjer med antall konverteringer, nye kunder om budsjettet reduseres? Hvordan kan markedsførere bruke data i digital forretningsutvikling? Kort og godt; innsikt trumfer intuisjon. Avansert dataanalyse bedrer treffsikkerheten og øker avkastningen.

    Attribusjon er teknologi for digitalt modne selskaper, men Bente viser eksempler og formidler dette ut fra en markedsmessig og kommersiell forståelse. Bente er også kjent for å forklare avanserte teknologier på en forståelig måte. Dette dybdesporet gir deg et godt innblikk i hvordan salg og markedsføring smelter sammen til en og samme disiplin i digitale kanaler. Og har du først begynt å jobbe med attribusjon er det ingen vei tilbake!

    Les mer om Bente Sollid Storehaug, Wizaly
    Augustin de Cointet de fillain - NorwegianDTC
    14:30 - 15:00
    Art & Music Immersive Experiences

    Augustin de Cointet de Fillain

    Mer info kommer.
    15:00 - 15:30
    TBA

    TBA