Program 2018

Her er programmet for Norwegian Digital Travel Conference 2018!

Se foredragsholdere 2018 for nærmere beskrivelser av foredragsholderne 🙂

  • Dag 1
    25. september
    09:00 - 10:00
    Registrering
    10:00 - 10:15
    Velkommen
    Vi er stolte over å ønske velkommen til 5-års jubileet til Norwegian Digital Travel Conference!
    Emil Spangenberg - Norwegian Digital Travel Conference
    10:15 - 10:45
    Keep calm and carry on (and on, and on, and on)

    Emil Spangenberg - Frame & Works

    Med utgangspunkt i nyere tids mediebårne virkelighet og de seneste års store digitale tendenser og forandringer i reiselivet, vil Emil Spangenberg på underholdende og provoserende vis, ta tilhørerne med gjennom en rekke helt sentrale punkter for å lykkes med kommunikasjonen og markedsføringen i dag. Et av dem er fx. å slappe mer av – ta seg bedre tid, og holde fokus i lengre tid enn bare en sesong.
    Les mer om Emil Spangenberg
    Lisa Farrar - Norwegian Digital Travel Conference
    10:45 - 11:15
    Bold ideas and badass determination


    Lisa Farrar - eBerry/Nordic Choice Hotels

    Nordic Choice Hotels is no ordinary hotel company, it has ambitions to be bold, daring and challenge the status quo. They have a vision to create the worlds best customer journey, and change the way we live, having an impact way beyond the hotel experience.

    Come and listen to Lisa Farrar share the story of the company’s way to become a global leader and innovator in the travel industry. She will share insights in their most recent elaborations with Artificial Intelligence, Augmented Reality and Blockchain, as well as how you create a company culture that not only allows failure, but actively encourage it.
    Read more about Lisa Farrar
    Per Arnstein Aamot og Elisabeth Drange Tønnessen - NorwegianDTC
    11:15 - 11:45
    Innsikt eller instinkt

    Dyreparken i Kristiansand

    Dyreparken i Kristiansand har de siste årene jobbet målrettet med å ta i bruk ny teknologi for å skaffe seg bedre innsikt i hvordan gjestene bruker parken. Dette begynner nå å høste frukter i form av at både drift og gjesteopplevelser kan optimaliseres på en annen måte enn tidligere.

    Les mer om Per Arnstein Aamot og Elisabeth Drage Tønnessen.

    4 parallelle spor fra 12:45-16:00

    Pause ca 14:15

    Astrid Valen-Utvik - NorwegianDTC
    12:45 - 16:00

    Spor A: Strategisk og målrettet jobbing med Facebook og Instagram
    Astrid Valen-Utvik

    Slik jobber du strategisk og målrettet med Facebook og Instagram - både betalt og ubetalt

    Denne workshopen hjelper deg å forstå hvorfor vi må forholde oss annerledes til kommunikasjon i sosiale medier, enn vi gjør i andre tradisjonelle kanaler, og du får forklart konkret og praktisk hva den mye omtalte algoritmeendringen til Facebook faktisk betyr. Her starter vi med de strategiske tankene vi legger til grunn for vår tilstedeværelse på Facebook og Instagram, viser konkrete eksempler på god og dårlig kommunikasjon, og ender opp i tankegods som hjelper deg avgjøre om du skal bruke annonsekroner på Facebook / Instagram, og i så fall; på hvilke innlegg og på hvilken måte. Dette er en workshop hvor du vil gis oppgaver underveis, slik at du kan sitte igjen med noe konkret du kan ta med tilbake til jobben din, og implementere med en gang. Det deles ut ulike skjemaer og maler, slik at du kan fylle ut og ha med deg tilbake.

    Les mer om Astrid Valen-Utvik
    Espen Tjøstheim Eik - Norwegian Digital Travel Conference
    12:45 - 16:00

    Spor B: Chatbot på 1-2-3
    Espen Tjøstheim Eik, Netovo

    En chatbot er et dataprogram som mennesker, i større eller mindre grad, kan ha en dialog med – ofte gjerne via chat-tjenester som feks Facebook messenger. Å ha en chatbot på Facebook-messenger kan være relevant for både store og små aktører, det viktigste er å finne den gode ideen på hvordan du med en automatisert chatbot kan løse et problem eller tilføre ekstraverdi til dine gjester/kunder.

    Dybdesporet tar for seg følgende spørsmål:
    -Hva er en bot?
    -Hva kjennetegner de som bør vurdere bot?
    -Strategi for bot
    -Hvordan lager du en bot?
    Målsetningen med dybdesporet er at du etter skal kunne starte byggingen av egne chatbots med en gang. I tillegg til gjennomgangen får du en oppsummering/manual fra dybdesporet med tips, triks og oppskrifter slik at du lettere kan fortsette arbeidet når du kommer hjem.

    Lars Eide fra Newslab har dessverre måtte melde forfall pga sykdom, men vi har funnet en knall god erstatter i Espen Tjøstheim Eik, Netovo
    Michael Fridman - Norwegian Digital Travel Conference 2017
    12:45 - 16:00

    Spor C: Så mye data – til hvilken verdi? Samarbeid om bedre kundeopplevelser
    INSITE v/ NSB Reiseliv, Centrum för Tjänsteforskning/Karlstad universitet, Agderforskning og inFuture

    Vi har en sterkt økende tilgang på data om våre gjester. Men hvordan skal vi klare å bruke dataene? Kan vi stole på de? Og hva slags verdi kan de egentlig gi oss? Og hvordan kan reiselivsaktører samarbeide om bedre kundeopplevelser?

    Del 1:
    - Kort Innledning om de store datamengdene reiselivet etterhvert har tilgang til
    - Erfaringer fra samarbeid på tvers gjennom forskningsprosjektet INSITE.
    v/InFuture og NSB Reiseliv

    Del 2:
    - Om viktigheten av datakvalitet v/Erik Wästlund, Centrum för Tjenesteforskning ved Karstad Universitet
    - Hvordan nyttiggjøre seg disse datamengdene - visualisering av data og virksomhetsstyring v/Tor Helge Aas, Agderforskning
    - En kort introduksjon til bruk av datavisualiseringsverktøy v/InFuture

    Les mer om INSITE-teamet
    12:45 - 16:00

    Spor D:Hvordan selge mer med mindre e-postlister?
    Nina Furu, Webgruppen

    Hvordan selge mer med mindre lister? Epostmarkedsføring med kunden i førersetet

    Epostmarkedsføring gjort riktig har fortsatt stor effekt – også i 2018. Nina tar oss gjennom et dybdespor i epostmarkedsføring der vi ser på:

    - inbound marketing som markedsstrategi mot 2020
    - 5 automatiserte eposter som er pengemaskiner når du gjør dem riktig
    - GDPR-tilpassede skjemaer, taktikker og tiltak

    Les mer om Nina Furu, Webgruppen
    NB: Kun 25.september!
    Alex Hunter - NorwegianDTC
    16:15 - 17:00
    The Art & Science of WOW

    Alex Hunter

    The customer landscape has changed forever.
    New businesses unencumbered by antiquated systems, processes and people are in the process right now of disrupting your industry, engaging your clients and customers, and reimagining your product. Key to survival in this brave new world is the importance of evolving your brand and client/customer experience. Highlights of the session include:
    – Understanding that the winners in 2018 will be those who forget the transaction and focus on the relationship. – That the key to success is understanding the emotional connection customers have with brands. – All the wonderful data that we collect can be used to create powerful individual experiences. – Tiny gestures and acknowledgements can have a huge impact on customer loyalty but also positively affect the bottom line. – Brand consistency across all customer touchpoints creates a unified experience and removes potential «weakest links» in customer experience. – You have a community, you just might not call it that. And they are hugely powerful.

    Read more about Alex Hunter.
    Tina Kjerland - NorwegianDTC
    17:00 - 17:15
    Fra 5- til 100 000 på to år

    Tina Kjerland - Hardanger Fartøyvernsenter

    Facebooksiden til Hardanger fartøyvernsenter har en formidabel rekkevidde. Hvordan har det lille museet gått fra 5000 følgere på Facebook i 2016 til over 100 000 følgere nå i 2018? Hva har de gjort for å få det til?

    Facebook: www.facebook.com/fartoyvern
    Tord Baklund - NorwegianDTC
    17:15 - 17:30
    Bak kamera på virale suksesser
    VisitOSLO har siden fjorårets filmprosjekt «The Great Escape» lansert flere nye filmer som både har fått mye oppmerksomhet OG vunnet diverse priser. Det er imidlertid ikke alltid så lett å lage film… Tord Baklund tar oss med på en reise bak kamera på suksessene.
    19:00 - -
    Party!
    Uformell og hyggelig sammenkomst og middag på nye Radisson Blu Caledonien i Kristiansand! Mat, drikke, musikk og lystig lag.

    Info og påmelding
  • Dag 2
    26. september
    09:00 - 09:15
    God morgen
    Katrine Mosfjeld - Norwegian Digital Travel Conference
    09:15 - 09:45
    Brand Stories

    Katrine Mosfjeld - Visit Norway

    Innovasjon Norge har vært gjennom en omorganisering over en lengre periode, og den siste delen av prosessen er etableringen av teamet som skal løse jobben med markedsføring og profilering av Norge som reisemål. Vi skal få en sniktitt inn i hvordan Innovasjon Norges nye Brand Stories-team skal arbeide, og hvorfor de velger å løse oppgaven på denne måten.

    Katrine Mosfjeld er Digital Marketing Director VisitNorway hos Innovasjon Norge.
    Ida Haneborg - Norwegian Digital Travel Conference 2018
    09:45 - 10:15
    Age of Assistance

    Ida Haneborg - Google

    "Innen 2020 kommer 30% av internettbruken til å være skjermløs" har Gartner, en av verdens ledende forsknings- og rådgivingsselskaper, spådd. Reiselivsansvarlig Ida Haneborg fra Google kommer for å snakke mer om "The Age of Assistance" - om hvordan økende bruk av stemmestyring påvirker oss i reiselivet.

    4 parallelle spor fra 10:30-14:15

    Lunsj kl 12:00

    Astrid Valen-Utvik - NorwegianDTC
    10:30 - 14:15

    Spor A: Strategisk og målrettet jobbing med Facebook og Instagram
    Astrid Valen-Utvik

    Slik jobber du strategisk og målrettet med Facebook og Instagram - både betalt og ubetalt

    Denne workshopen hjelper deg å forstå hvorfor vi må forholde oss annerledes til kommunikasjon i sosiale medier, enn vi gjør i andre tradisjonelle kanaler, og du får forklart konkret og praktisk hva den mye omtalte algoritmeendringen til Facebook faktisk betyr. Her starter vi med de strategiske tankene vi legger til grunn for vår tilstedeværelse på Facebook og Instagram, viser konkrete eksempler på god og dårlig kommunikasjon, og ender opp i tankegods som hjelper deg avgjøre om du skal bruke annonsekroner på Facebook / Instagram, og i så fall; på hvilke innlegg og på hvilken måte. Dette er en workshop hvor du vil gis oppgaver underveis, slik at du kan sitte igjen med noe konkret du kan ta med tilbake til jobben din, og implementere med en gang. Det deles ut ulike skjemaer og maler, slik at du kan fylle ut og ha med deg tilbake.

    Les mer om Astrid Valen-Utvik
    Espen Tjøstheim Eik - Norwegian Digital Travel Conference
    10:30 - 14:15

    Spor B: Chatbots på 1-2-3
    Espen Tjøstheim Eik, Netovo

    En chatbot er et dataprogram som mennesker, i større eller mindre grad, kan ha en dialog med – ofte gjerne via chat-tjenester som feks Facebook messenger. Å ha en chatbot på Facebook-messenger kan være relevant for både store og små aktører, det viktigste er å finne den gode ideen på hvordan du med en automatisert chatbot kan løse et problem eller tilføre ekstraverdi til dine gjester/kunder.

    Dybdesporet tar for seg følgende spørsmål:
    -Hva er en bot?
    -Hva kjennetegner de som bør vurdere bot?
    -Strategi for bot
    -Hvordan lager du en bot?
    Målsetningen med dybdesporet er at du etter skal kunne starte byggingen av egne chatbots med en gang. I tillegg til gjennomgangen får du en oppsummering/manual fra dybdesporet med tips, triks og oppskrifter slik at du lettere kan fortsette arbeidet når du kommer hjem.

    Lars Eide fra Newslab har dessverre måtte melde forfall pga sykdom, men vi har funnet en knall god erstatter i Espen Tjøstheim Eik, Netovo
    Michael Fridman - Norwegian Digital Travel Conference 2017
    10:30 - 14:15

    Spor C: Så mye data – til hvilken verdi? Samarbeid om bedre kundeopplevelser
    INSITE v/ NSB Reiseliv, Centrum för Tjänsteforskning/Karlstad universitet, Agderforskning og inFuture

    Vi har en sterkt økende tilgang på data om våre gjester. Men hvordan skal vi klare å bruke dataene? Kan vi stole på de? Og hva slags verdi kan de egentlig gi oss? Og hvordan kan reiselivsaktører samarbeide om bedre kundeopplevelser?

    Del 1:
    - Kort Innledning om de store datamengdene reiselivet etterhvert har tilgang til
    - Erfaringer fra samarbeid på tvers gjennom forskningsprosjektet INSITE.
    v/InFuture og NSB Reiseliv

    Del 2:
    - Om viktigheten av datakvalitet v/Erik Wästlund, Centrum för Tjenesteforskning ved Karstad Universitet
    - Hvordan nyttiggjøre seg disse datamengdene - visualisering av data og virksomhetsstyring v/Tor Helge Aas, Agderforskning
    - En kort introduksjon til bruk av datavisualiseringsverktøy v/InFuture

    Les mer om INSITE-teamet
    Bente Sollid Storehaug - NorwegianDTC
    10:30 - 14:15

    Spor D: Attribusjon – hvordan fordele skryten til de som fortjener den
    Bente Sollid Storehaug - Wizaly

    Attribusjon er algoritmisk teknologi som blant annet årsaksforklarer hvilke medieinvesteringer som leder til omsetning og tilvekst av nye kunder. Her ser man ikke bare på siste klikk, men på hele kundereisen fram til en konvertering.

    Bente vil også vise hvordan avansert maskinlæring benyttes til å predikere ulike scenarioer og strategier i markedsføringen. Tidligere var dette kostbare, manuelle modelleringer. Nå kan annonsørens historiske attribusjonsdata og sanntidsdata gi avanserte beregninger ved hjelp av få tastetrykk. Hvor mye vokser omsetningen om vi øker markedsbudsjettet med 30 prosent? Hva skjer om vi kutter ut Facebook? Hvor kommer de beste kundene våre fra?

    Ditto, hva skjer med antall konverteringer, nye kunder om budsjettet reduseres? Hvordan kan markedsførere bruke data i digital forretningsutvikling? Kort og godt; innsikt trumfer intuisjon. Avansert dataanalyse bedrer treffsikkerheten og øker avkastningen.

    Attribusjon er teknologi for digitalt modne selskaper, men Bente viser eksempler og formidler dette ut fra en markedsmessig og kommersiell forståelse. Bente er også kjent for å forklare avanserte teknologier på en forståelig måte. Dette dybdesporet gir deg et godt innblikk i hvordan salg og markedsføring smelter sammen til en og samme disiplin i digitale kanaler. Og har du først begynt å jobbe med attribusjon er det ingen vei tilbake!

    Les mer om Bente Sollid Storehaug, Wizaly
    Augustin de Cointet de fillain - NorwegianDTC
    14:30 - 15:00
    Art and music immersive experience: A fresh approach to art

    Augustin de Cointet de Fillain

    Discovering an Art & Music Immersive Experience exhibition is a truly unique artistic experience. This is a physical and intense emotional experience as one beholds the masterpieces that have marked the history of art. Visitors are truly immersed in the pictorial world of the greatest artists.

    Designed to be digital shows, these exhibitions are created using images of projected pictures, which are animated in a very precise way. The experience is heightened by a selection of music carefully chosen for the show.

    A pioneer in the field of digital exhibitions, Culturespaces has developed a novel approach to presenting art to the general public. This new concept is extremely popular and appeals to all audiences, from those who are passionate about art to other people who do not usually visit traditional museums.

    Opened in 2012, Les Carrieres de Lumières welcome more than 550,000 visitors each year. Les Ateliers de Lumières, a new venue in Paris opened in April 2018, welcomed 300,000 visitors in 2 months...
    Stian Reinhartsen - Norwegian Digital Travel Conference
    15:00 - 15:30
    Community is King

    Stian Reinhartsen

    Stian skal prate om hvordan de med en fresh take på Norgesmarkedsføring har bygd opp MittNorge og hvordan man man kan skape innhold som engasjerer både nasjonalt og internasjonalt.

    Les mer om Stian Reinhartsen