Program 2019

Dag 1: Programmet starter kl 10 og slutter kl 17.
Dag 2: Programmet starter kl 9 og slutter kl 15.30.

 

  • Dag 1
    24. september
    09:00 - 10:00
    Registrering
    Registrering, kanelboller og kaffe på Q42 i Kristiansand
    10:00 - 10:15
    Åpning og velkommen
    Signe Jungersted - foredragsholder på Norwegian Digital Travel Conference 2019
    10:15 - 10:45
    The good, the bad and the ugly – the future of tourism and technology
    Signe Jungersted
    While UNWTO predicts 1.8 billion international arrivals by 2030, massive growth numbers are increasingly met with worry. With overtourism and flygskam as key trends in tourism, how will the future of tourism unfold? As travellers seek the authentic, off-the-beaten track, how will destinations enable a balanced and diverse tourism development?

    In this presentation, we will explore the future trends of technology in travel and how technology holds potential to both amplify the human face of travel and enable a more balanced tourism development. Meanwhile, no cure without risks and technology holds potential to also amplify the ‘tourism problem’. So, where do we go from here in the future of tourism and technology?...
    10:45 - 11:15
    Brand Experience KLM
    Emmelie Johansson (AirFrance-KLM)

    Hvordan være et av verdens mest innovative flyselskap og samtidig skape langsiktige og lojale kunderelasjoner?
    Emmelie Johansson er marketing manager Nord-Europa for AirFrance-KLM og vil fortelle om hvordan KLM jobber for å inspirere og ikke minst engasjere sine kunder for å skape langvarige kunderelasjoner. Hva skal til for å skape den ultimate “brand experience”.
    Les mer.
    Foredragsholder Peter Nash fra Tourism Ireland
    11:15 - 11:45
    Heartbeats and Heroes: How Ireland embraced the internet of things to connect with tourists
    Peter Nash (Tourism Ireland)
    Tourism Ireland's latest global campaign, "Fill Your Heart With Ireland", is all about visitors’ stories, but with a technology twist.
    Peter Nash will tell us how they used the Internet of Things to blend storytelling and technology in a way which allowed them to passively but powerfully measure their visitors’ passion as they travelled the island. Using heart-activated cameras they identified which experiences and places really engaged and excited the visitor… and then created new and fresh marketing content. Les mer.
    11:45 - 12:45
    Lunsj
    Marte Klouman - Norwegian Digital Travel Conference 2019Mette Habberstad - Norwegian Digital Travel Conference
    12:45 - 15:00
    Spor A: Markedsføring
    Tema: "Stories" og historiefortelling i markedsføring"
    12.45-13.45 - Kom i gang med stories i sosiale medier v/Marte Klouman (Netthandelskolen)
    Stories vokser 15 ganger raskere enn feed-innhold og er i løpet av de siste årene omfavnet av både Facebook, Instagram, Snapchat, YouTube og Messenger – for å nevne noen.
    I løpet av denne første timen får du en praktisk innføring i bruk av det populære stories-formatet for å markedsføre bedriften. Etterpå skal du ha lært:
    - Hvorfor du bør satse på stories, nå!
    - Hva stories kan brukes til – og i hvilke kanaler
    - Optimalt innhold i stories
    - Noen konkrete, praktiske tips om hvordan du lager gode stories


    14.00-14.30: Hvordan skape turlyst på digitale flater v/Mette Habberstad, DNT
    De fleste organisasjoner har i dag en tilstedeværelse på flere sosiale medier. Likevel hender det at man ikke utnytter potensialet i disse kanalene til det fulle. En aktør som i stor grad har lykkes er Den Norske Turistforening (DNT). DNT kunne i 2018 melde om 7.000 nye medlemmer, hvorav omtrent halvparten av disse var ungdommer. Kommunikasjonssjef i DNT, Mette Habberstad, vil dele om sine erfaringer med målrettet jobbing på sosiale medier og digitale flater for å skape turlyst hos den yngre garde.

    14.30-15.00: Historier som reklame? v. Katrine Mosfjeld og Christine Baglo, Visit Norway

    Visit Norway anvender historier strategisk og taktisk for å skape oppmerksomhet om Norge, i sterk konkurranse med hele verden. Nå har det nye teamet Visit Norway Stories jobbet sammen i et halvår, og Christine Baglo og Katrine Mosfjeld vil dra dere gjennom noen av prosjektene vi har jobbet med – og noen av resultatene vi skapte.

    Les mer.

    *PS: Husk at du må velge enten "Parallellspor A" eller "Parallellspor B" denne dagen.
    Bilde av Harald Jellum - Norwegian Digital Travel Conference
    12:45 - 15:00
    Spor B: Teknologi
    Tema: Kunstig intelligens i reiselivet
  • 12:45-13:45: Sannheten om kunstig intelligens i reiselivet v/Morten Goodwin
    Morten er en av Norges fremste eksperter på kunstig intelligens, men han mener hypen om kunstig intelligens har gått over alle støvleskaft. Ofte fremstilles algoritmene som nærmest bevisste menneskelige vesener som Terminator eller Robocop. Kunstig intelligens trenger ikke å bli hypet opp. Kunstig intelligens er verktøy — enormt kraftige verktøy som allerede er i ferd med å påvirke reiselivsbransjen.
    Les mer
  • 14:00-14:30: AI Powered Conversational Interfaces for Travel v/Andrea Cartwright and Ben Waymark OpenJaw Technologies
    Andrea and Ben will talk about how to leverage conversational interfaces that use artificial intelligence to engage with your customers, reduce calls to your call centre, and provide ROI on the customer experience.
    Les mer
  • 14:30-15:00: Kan AI gjøre opplevelser bedre? v/Harald Jellum, AISPOT
    Hva kan en Smart Lokal Assistent gjøre for deg ved bruk av AI ? Hva kan dette gi til reiselivet ? Og hvordan kan alle tjenesteyterne samhandle for å gi en best mulig opplevelse.
    Les mer


    *PS: Husk at du må velge enten "Spor A" eller "Spor B" denne dagen.
  • 15:00 - 15:15
    Pause
    John Ekman - Norwegian Digital Travel Conference
    15:15 - 15:45
    Konvertering – nøkkelen til lønnsomhet
    John Ekman (Conversionista!)
    John Ekman grunnla Conversionista med et brennende ønske om å fikse konverteringen på svenske nettsider. 9 år senere er Conversionista Nordens udiskutable autoritet innen konverteringsoptimalisering. Priskrigen fortsetter og alle kjemper med supersmale marginer. Da gjelder det å tjene penger på hvert besøk og lede kundene forsiktig, men bestemt til kjøp. John deler sine erfaringer og gir deg konkrete nøkler for å låse opp DIN lønnsomhet. Les mer.
    Bilde av Jan Erik Fredriksen
    15:45 - 16:15
    Praktiske løsninger som virker
    Jan Erik Fredriksen
    - distribusjon og salg av opplevelser i praksis
    Jan Erik skal snakke om Island som har blitt verdens mest avanserte teknologiske destinasjon, der alle systemer snakker sammen. Dette har gitt en enorm suksess, men også utfordringer. Han skal vise banebrytende digitale salgsverktøy for den globale MICE industrien, og AI-teknologi som setter sammen komplekse turpakker som produseres i sanntid uten menneskelig interaksjon.

    Hva du skal kunne ta med deg;
    -Forstå bedre hvordan du skal velge rett teknologi og hvorfor
    -Hvorfor du må investere i riktig digitalt innhold
    -Hvorfor du må samarbeide med konkurrentene dine lokalt
    -Hvordan bygge helårsdrift i små og store destinasjoner med teknologi
    -Hvordan du med rett teknologi vil få langt flere som kan selge ditt produkt
    -Hvorfor det er viktig å lage kunde-avatarer som passer ditt produkt
    -Hvem skal du jobbe med for å kjøre online kampanjer som faktisk selger

    «I dag handler alt om «live availability» 24/7, i B to B og B to C, det betyr at alle leverandører må være tilgjengelig i den globale digitale markedsplassen. Kun en egen booking løsning på egen webside vil bety kroken på døren for mange» sier Jan Erik Fredriksen.
    Les mer
    Eirik Norman Hansen - Norwegian Digital Travel Conference 2019
    16:15 - 17:00
    Bra er ikke godt nok - vi må bli besatt av kundeopplevelse
    Eirik Norman Hansen
    Kunden er i dag i førersetet og bestemmer i grunnen det meste. Deres forventinger kan føles både urimelige og urettferdige, men som kunder så sammenligner vi det meste med den beste opplevelsen vi har hatt tidligere - uavhengig av hvem vi har hatt den hos. Undersøkelser viser at det er slaget om den beste kundeopplevelsen som er viktig, og her skal du få en inspirerende dose med hvorfor, hva og hvordan.

    Eirik Norman Hansen er en ekte og oppriktig teknologioptimist. Han ble kåret til «Årets taler 2018» blant nesten 600 foredragsholdere på Talerlisten og det forstår vi godt. Fest setebeltet – her blir det tut og kjør og en god blanding av underholdning og læring!
    Les mer
  • Dag 2
    25. september
    08:30 - 09:00
    Registrering
    For deltakere som ikke deltok dag 1.
    09:00 - 09:15
    God morgen
    Martin Stoll - Norwegian Digital Travel Conference 2019
    09:15 - 09:45
    Social Media 2019 - the end is near. What comes next?
    Martin Stoll (Sparkloft Media)
    Social media is now more than 10 years old and over this decade it has changed a lot. So where is social media going next? How is consumer behavior changing? How should marketers prepare for platform changes and potential regulation? This session will illustrate why soon social media will look very different and require businesses to take a very different approach to content creation, paid distribution, working with influencers and platforms to consider.
    Les mer.
    09:45 - 10:15
    Engasjerende, brukervennlige og talestyrte brukeropplevelser
    Kjetil Røed (Innovasjon Norge)
    Kjetil har med sine 12 år som teknisk ansvarlig for Visit Norway i Innovasjon Norge opparbeidet seg en bred kompentanse på digitale løsninger i reiselivet.
    Med en talestyrt arrangementskalender ønsker Visit Norway å gjøre det mulig å oppdage arrangement på en ny og inspirerende måte. I dette foredraget får du innsikt i hvordan Visit Norway skal lage en engasjerende og brukervennlig tjeneste som skal selge norske arrangement gjennom tale.
    10:15 - 10:30
    Pause
    10:30 - 12:45
    Spor A: Markedsføring
    Tema: Snap like a pro! Markedsføring med Snapchat
    Snap like a pro! v/Per Christian Teslo (Snapchat Norge)
    Per Christian Teslo, account executive i Snapchat Norge, vil gå i dybden på den norske Snapchatteren, hvordan man som bedrift kan benytte plattformen på en effektiv måte, og vise eksempler på hvordan annonsører har hatt suksess på plattformen.
    Les mer.
    Erik Gustavson - Norwegian Digital Travel Conference
    10:30 - 12:45
    Spor B: Teknologi
    Tema: VR, AR og andre omsluttende teknologier
    Immersive tech i kultur og reiseliv v/Erik Gustavson (The Viking Planet)
    Erik Gustavson, creative director på det nyåpnede The Viking Planet i Oslo, skal gi oss en bedre kjennskap til teknologier som brukes på The Viking Planet og hva som er forskjellen på de. Vi snakker blant annet om VR (virtual reality) og AR (augmented reality). Hvilke muligheter gir dette innen kultur og reiseliv? Hvor langt har teknologiene egentlig kommet, og hva kreves av en bedrift som ønsker å ta i bruk slik tech?

    Erik har regissert syv spillefilmer, blant annet de kjente filmene Herman og Telegrafisten. Han ble tildelt den norske Oscar, Amanda-prisen, tre ganger for sitt arbeid som regissør, og har regissert og produsert flere hundre TV-reklamer over hele verden.
    Les mer.

    360-opplevelser v/Marit Krekvik, Markedssjef i Visit Nordvest
    Visit Nordvest tar VR- og 360-opplevelser på alvor. Høsten 2018 bestemte de seg for å utforske VR og 360-bilder i destinasjonsmarkedsføring. Nå ser de resultatene.
    Som markedssjef i Visit Nordvest jobber marit for å sette regionen på reiselivskartet, og en av utfordringene er å alltid være synlig i de kanalene turisten er.
    Les mer.

    Teknologi og reiseliv - på barnas premisser v/Monica Jakobsen Lunderøy, Bædi & Børdi
    Bædi & Børdi guider barn og barnefamilier rundt om i Norge. Dette gjør de ved å presentere landets forskjellige attraksjoner, museer og reisemål på barnas språk – både gjennom app, og ikke minst på de faktiske stedene man reiser til. Les mer.

    AR til folket v/trollsjef Pål Rørby, Hidden
    Plattformen Hidden er det perfekte verktøyet for turistkontor, kommuner og historielag til selv å kunne legge ut historiske hendelser fra sitt eget området så alle kan oppsøke og få innsikt i det spennende som har skjedd der, være seg folketro, sagn, krigshistorie, vikingfortellinger eller annen kulturarv. Pål forteller levende hvordan Hidden med det siste innen Augmented Reality – AR kan «vekke» skapninger og hendelser til live så man kan se det med egne øyne via mobiltelefonen.
    Les mer.

    12:45 - 13:45
    Lunsj
    Rasmus Ramstad - Norwegian Digital Travel Conference
    13:45 - 14:15
    Tradisjon møter innovasjon i morgendagens digitale turistopplevelser
    Rasmus Ramstad (The Viking Planet)
    Rasmus Ramstad har fått i oppgave å lede verdens første digitale vikingsenter «The Viking Planet» i Oslo – et 1600 kvadratmeter stort underholdningssenter med unike opplevelser basert på vikingarven. Her møter moderne teknologi vår unike historie, og senteret inneholder blant annet verdens første dramaproduksjon i volumetrisk capture-VR, Nordens første 270-kino og Norges første hologramteater og mye mer.
    Rasmus skal fortelle om hvordan man skaper en helt ny form for turistattraksjon med bredest mulig appell mot en stort turistmarked. Les mer.
    Foredragsholder Tine Thygesen - Norwegian Digital Travel Conference
    14:20 - 15:00
    What's around the corner?
    Tine Thygesen
    With an ever-evolving technology landscape and a constant change in consumer demand, it can be hard to keep up with trends in travel, let alone know where to focus your attention as a business in travel and tourism. With humor, and lots of concrete examples, Tine Thygesen looks at the major trends right now through the lens of a entrepreneur as to separate signal from noise. The result is a practical guide to where you will get most impact from investing your limited time and ressources.

    Les mer.
    15:00 - 15:30
    Flourishing Beyond Sustainability
    Anna Pollock (Conscious Travel)
    Anna Pollock, Founder of Conscious.Travel, has 45 years’ experience in tourism as an independent consultant, strategist, international speaker and change agent.

    Flourishing Beyond Sustainability - a new model for tourism and a new role for Information Technology. In order to deal with the big challenges of climate change and over tourism, our sector needs a radical re-think. It will not be enough to sustain business as usual or simply to apply tactical fixes that are temporary in nature and which may also exacerbate the problem. We have to deal with root causes and that involves a complete re-framing of the way we “see” tourism. Fortunately, existing and emerging digital technologies can be deployed to assist in the co-creation of a better model but it will take curiosity, imagination and will. This presentation will not propose specific fixes but demonstrate how we might create the conditions for relevant innovation to emerge.
    Les mer.