Immersive tech i kultur og reiseliv v/Erik Gustavson (The Viking Planet)
Erik Gustavson, creative director på det nyåpnede The Viking Planet i Oslo, skal gi oss en bedre kjennskap til teknologier som brukes på The Viking Planet og hva som er forskjellen på de. Vi snakker blant annet om VR (virtual reality) og AR (augmented reality). Hvilke muligheter gir dette innen kultur og reiseliv? Hvor langt har teknologiene egentlig kommet, og hva kreves av en bedrift som ønsker å ta i bruk slik tech?
Erik har regissert syv spillefilmer, blant annet de kjente filmene Herman og Telegrafisten. Han ble tildelt den norske Oscar, Amanda-prisen, tre ganger for sitt arbeid som regissør, og har regissert og produsert flere hundre TV-reklamer over hele verden.
Les mer.
360-opplevelser v/Marit Krekvik, Markedssjef i Visit Nordvest
Visit Nordvest tar VR- og 360-opplevelser på alvor. Høsten 2018 bestemte de seg for å utforske VR og 360-bilder i destinasjonsmarkedsføring. Nå ser de resultatene.
Som markedssjef i Visit Nordvest jobber marit for å sette regionen på reiselivskartet, og en av utfordringene er å alltid være synlig i de kanalene turisten er.
Les mer.
Teknologi og reiseliv - på barnas premisser v/Monica Jakobsen Lunderøy, Bædi & BørdiBædi & Børdi guider barn og barnefamilier rundt om i Norge. Dette gjør de ved å presentere landets forskjellige attraksjoner, museer og reisemål på barnas språk – både gjennom app, og ikke minst på de faktiske stedene man reiser til.
Les mer.
AR til folket v/trollsjef Pål Rørby, Hidden
Plattformen Hidden er det perfekte verktøyet for turistkontor, kommuner og historielag til selv å kunne legge ut historiske hendelser fra sitt eget området så alle kan oppsøke og få innsikt i det spennende som har skjedd der, være seg folketro, sagn, krigshistorie, vikingfortellinger eller annen kulturarv. Pål forteller levende hvordan Hidden med det siste innen Augmented Reality – AR kan «vekke» skapninger og hendelser til live så man kan se det med egne øyne via mobiltelefonen.
Les mer.