Suksess for første virtuelle utgaven av Norwegian Digital Travel Conference

I studio Norwegian Digital Travel Conference

Med 350 påmeldte fra hele landet ble den aller første heldigitale versjonen av konferansen en stor suksess. Nå er evalueringen klar og hva syns deltakerne om det nye formatet og hva lærte vi som arrangør av å arrangere konferanse på en helt ny måte?

Konferansen er en super arena for innsikt og kunnskap

Deltakerne gir oss en totalscore på 5,9 (av 7) for konferansen som arena for innsikt og kunnskap, og vi ser at foredragene scorer jevnt høyt med hele 7 av 9 foredrag scorer fra 5 og oppover. Når vi vet at det er noe helt annet å nå fram gjennom en skjerm kontra det å ha deltakerne i en mørk sal med full oppmerksomhet, så er vi veldig fornøyde med at totalscore for innsikt og kunnskap er helt der oppe med fjorårets rekordscore på 6.0.

Vi hadde en oppmøte-prosent på hele 94,8% – noe som er fantastisk da gjennomsnittet på Hopin plattformen ligger på 77 % og gjennomsnittlig oppmøte på webinarer ligger på 30-40 %.

Kommentarer fra evalueringen:

Veldig spot on, bra foredragsholdere. Meget bra program, lærerikt og inspirerende.

Veldig godt gjennomført og fantastisk bra at dere fikk til en online konferanse!

Opptak av alle foredragene er nå sendt ut til alle med billett, men i tillegg har vår gode samarbeidspartner NHO Reiseliv oppsummert de viktigste tipsene fra konferansen her.

Deltakere fra hele landet

Som nasjonal konferanse samler vi hvert år deltakere fra store deler av landet, men det er jo ikke til å komme bort i fra at geografi gjør det dyrt og noen ganger umulig for bedrifter å komme til Kristiansand. Det var derfor veldig moro å se mange nye navn på deltakerlisten og at deltakerne er spredd over hele det langstrakte landet vårt!

  • Type virksomheter fordeler seg på
    58% bedrift
    28 % destinasjon
    7 % offentlig virkemiddelapparat
    7 % annet
  • Nivå på kunnskap om digital markedsføring og teknologi fordeler seg på 
    18 % basic
    62 % medium
    20 % avansert
  • Hvor ofte har de deltatt på konferansen
    62 % av de som svarte på evalueringen deltok for første gang
    26 % har deltatt 1-3 ganger
    12% har deltatt mer enn 3 ganger (her må en ta med i betraktningen at de som har deltatt mange ganger kanskje ikke er like ivrig på å svare på evalueringen)

Online nettverking var nytt for mange

På konferansen var det to måter å nettverke med andre deltakere på; enten i form av korte «speed dates» med automatisk kobling av andre deltakere eller videomøte med folk du plukket fra deltakerlisten. De som testet funksjonen med speed dates syns det fungerte veldig bra og at det var en fin og gøyal måte å nettverke på online. Noen kommenterte til og med at det fungerte BEDRE enn på fysiske konferanser da man veldig fort bare snakker med de man kjenner fra før. Blant de som ikke testet nettverksfunksjonen så oppga de «måtte bruke pausene til andre ting» som viktigste grunn.

Totalt 69 online møter mellom deltakere ble foretatt i løpet av konferansen.

Dette lærte vi som arrangør av et online event

En del ting erfarte vi fortløpende underveis og i tillegg har evalueringen fra deltakerne gitt oss verdifulle tilbakemeldinger til neste gang 🙂

  • Prisnivået på 190-390 for en dag online konferanse ble oppfattet som svært bra.
  • Hybride konferanser med mulighet for å velge fysisk eller online deltakelse vil nok være ideelt i framtiden da vi ser at deltakerne er delt omtrent på midten om de ønsker fysisk eller online deltakelse i 2021.
  • Plattformen Hopin var stort sett veldig brukervennlig, men det kreves mye informasjon før og under selve konferansen.
  • Praktisk informasjon underveis må gjentas, da deltakerne i større grad enn på fysiske konferanser deltar på ulike tidspunkter.
  • Ting utenfor vår kontroll kan skje når foredragsholdere sitter hvor som helst i verden – ha en plan B på det meste.. Vi håndterte både fødsel før tiden og graving i gata og manglende internett uten at deltakerne merket det altfor mye 😉
  • Visning av video er en utfordring om det streames live. I tillegg til å ha kontroll på kvaliteten hos oss, er vi avhengige av båndbredden både hos ekstern foredragsholder OG hos de som ser på. En kan derfor risikere ulike opplevelser hos ulike deltakere. Vurder en kombinasjon av ferdiginnspilt innhold og live streaming. Og vurder god kvalitet på innholdet vs pulsen live streaming gir.

Interessert i å delta i 2021?

Da gjør du lurt i å registrere din interesse på Facebook-arrangementet Norwegian Digital Travel Conference 2021 🙂

Share: Pinterest

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

  • Navn *
  • Website